Publicēts VID mājas lapā – www.vid.gov.lv
Piektdien, 5. decembrī, Finanšu ministrija (FM) un Valsts ieņēmumu dienests (VID) atklāja informatīvi sociālo kampaņu “Dots devējam atdodas”. Kampaņas izaicinājums ir veicināt vienu no Latvijas iedzīvotāju pamatpienākumiem – godprātīgu nodokļu nomaksu, mainot sabiedrības domāšanas veidu un attieksmi un paaugstinot iedzīvotāju izpratni par godprātīgas nodokļu nomaksas nozīmīgumu valsts ilgtermiņa attīstībai un iedzīvotāju labklājības nodrošināšanai.
“Ikviena pilsoņa un arī savas valsts patriota pienākums ir godprātīgi nomaksāt nodokļus, jo tie nonāk mūsu iedzīvotāju maciņos un tiek novirzīti visas sabiedrības vajadzībām. Tomēr, lai lauztu stereotipus par nodokļu nomaksu, visa pamatā ir mūsu attieksmes maiņa un izpratne par godprātīgas un savlaicīgas nodokļu nomaksas nozīmi. Saprotot, ka dots devējam atdodas, varam stiprināt mūsu valsts nodokļu politiku,” norāda finanšu ministrs Jānis Reirs.
“Esam nonākuši pie apziņas, ka sabiedrībai nepietiekami tiek skaidrots, kur tiek tērēti nodokļi. Mums nepieciešams mainīt sabiedrības domāšanu un skaidrot, kādēļ ir tik svarīgi maksāt nodokļus, jo pretējā gadījumā mēs nevis attīstīsimies un dzīvosim labāk, bet tieši pretēji – dzīvosim sliktāk, ko nevēlas neviens”, uzsver VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone.
Rīgas Ekonomikas augstskolas docētājs Arnis Sauka atklāj, ka “ēnu ekonomika ir dinamiska parādība – vienu gadu rādītāji ir augstāki, citu tie ir zemāki. Taču mums jāatceras, ka mēs nevaram prasīt no valsts kaut ko, ja paši tai pretī neko nedodam.”
Savukārt Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Līga Menģelsone lika aizdomāties un atklāja, ka “3% uzņēmumu Latvijā ar saviem nomaksātajiem nodokļiem veido 95% valsts budžeta. Iedomājieties, cik mūsu valsts būtu bagāta, ja šādu uzņēmumu skaits būtu, piemēram, 40% – mums vairs nebūtu jārunā par nepietiekamām algām valsts sektorā strādājošajiem, par mazām pensijām, jo šāda problēma nepastāvētu.”
Kampaņas mērķis ir atgādināt, kur paliek nodokļos nomaksātā nauda, kādiem mērķiem tā tiek novirzīta un kādus ieguvumus no godprātīgas nodokļu nomaksas saņem visa sabiedrība. Tāpat kampaņas ietvaros iedzīvotājiem tiks atgādināts, kādas sekas izvairīšanās no nodokļu nomaksas var radīt gan indivīdam, gan sabiedrībai kopumā.
Par kampaņas saukli ir izvēlēts labi pazīstams un iemīļots latviešu sakāmvārds “Dots devējam atdodas”, kas pamato nodokļu maksāšanas būtību. Ikviens Latvijas iedzīvotājs par saviem nomaksātajiem nodokļiem pretī saņem ļoti daudz, pat ja to neapzinās. Tādēļ šī kampaņa ir balstīta uz reāliem ieguvumiem, kas pamatoti skaitļos un faktos gan indivīdu, gan Latvijas līmenī. Sarežģītāki jautājumi kampaņas laikā tiks skaidroti ar ikvienam viegli saprotamām līdzībām un piemēriem.
Kampaņas ietvaros ir izveidota interaktīva aplikācija, kas ikvienam interesentam ļauj noskaidrot, kāds ir viņa personīgais ieguldījums valsts attīstībā, maksājot nodokļus, un parādīs, ko par šo naudu ir iespējams paveikt. Aplikāciju iespējams izmēģināt FM Facebook lapā. Tāpat kampaņas laikā FM un VID eksperti, kā arī uzņēmēji dosies pie skolēniem un studentiem uz piecām Latvijas pilsētām – Jelgavu, Liepāju, Rēzekni, Valmieru un Rīgu -, kur skaidros, kā valsts tērē nodokļos iekasēto naudu, organizēs jauniešu debates par nodokļu maksāšanas nepieciešamību, kā arī stāstīs uzņēmēju pozitīvos pieredzes stāstus.
Kampaņas jaunumiem var sekot līdzi Finanšu ministrijas Facebook lapā un Twitter kontā un Valsts ieņēmumu dienesta Twitter lapā, Facebook un Draugiem.lv lapā.
Kampaņas “Dots devējam atdodas” videoklips.
VID Sabiedrisko attiecību daļa
Kontaktinformācija plašsaziņas līdzekļiem pieejama sadaļā Kontakti > Struktūrvienības un darbinieki > Stratēģiskās vadības lietu un sabiedrisko attiecību pārvalde.